Vores produkters klimaaftryk
Beregningen af vores produkters klimaaftryk indbefatter hele værdikæden – fra opdyrkning og transport af de enkelte råvarer, produktionen af den anvendte emballage samt produktion og transport af det endelige produkt. Resultaterne opgøres i kg CO2e/kg produkt, hvor CO2e er den samlende betegnelse for alle drivhusgasser, herunder metan og lattergas.
Beregningen for det enkelt produkt er ikke i sig selv en livscyklusvurdering (LCA) men sammensættes af resultater fra LCA’er foretaget på hhv. råvarer, emballage og transport. Råvarernes klimaaftryk hentes fra en klimadatabase udviklet af RISE (Research Institute of Sweden) – samt fra producenter. Klimaaftryk fra emballage og transport baseres på branchedata, mens klimaaftrykket fra produktionen beregnes på baggrund af procesdata fra vores produktionsanlæg.
At beregne klimaaftryk er ikke en eksakt videnskab som det gælder for beregning af næringsindhold og de eksakte værdier kan derfor ikke sammenlignes 1:1 med tal fra andre kilder. Alligevel giver resultaterne en afgørende indsigt, som kan hjælpe med at træffe oplyste valg.
Bid for Bid mod en mere bæredygtig hverdag
Fødevareproduktion står for omkring 30 % af verdens drivhusgasudledning og i Danmark kommer næsten 1/5-del af vores klimaaftryk fra føde- og drikkevarer. Det, vi spiser og drikker, har stor betydning for vores klima.
Bæredygtighed står højt på vores agenda. Vi har en ledende position inden for foodservice i Danmark og er en del af menuen i mange danske hjem med vores stærke mærkevarer. Den position forpligter. Derfor har vi sammen med resten af Orkla-koncernen sat os et mål om at være klimaneutrale gennem hele vores værdikæde i 2045. Og allerede nu bidrager vi til at reducere klimaaftrykket fra danskernes fødevareforbrug gennem en række initiativer.
PLANTEBASEREDE FØDEVARER
Vi inspirerer til at spise grønt og klimavenligt igennem velsmagende plantebaserede produkter.
Bekæmpelse af madspild
Vi arbejder løbende på at minimere spild i hele vores forsyningskæde fra jord til bord, og vil halvere vores madspild inden 2030.
Sundere hverdagsvalg
Vi arbejder løbende på at gøre klassikere sundere og inspirerer med grønnere alternativer.
BÆREDYGTIG EMBALLAGE
Vi arbejder løbende på at minimere vores emballageforbrug samtidig med, at vi proaktivt arbejder for mere cirkularitet i emballageværdikæden generelt.
MENNESKER & SAMFUND
Vi ønsker at agere ansvarligt og med høj integritet igennem hele vores værdikæde. Vi har en ambition om at påvirke både samfund og mennesker positivt.
KLIMA & MILJØ
Vi vil være klimaneutrale i 2045 for både scope 1, 2 og 3.* Målsætningerne er i overensstemmelse med målene i Paris-aftalen.
AMBITIØSE KLIMAMÅL KRÆVER FOKUS OG HANDLING
Vores ambitiøse klimamål er godkendt af SBTi, som står for Science Based Targets Initiative, og er en organisation bakket op af partnere som FN og WWF. SBTi har udviklet standarden for virksomheder, der ønsker at støtte op om FNs klimamål.
For at nå vores mål har vi sat en række indsatser i gang og har bl.a. sat fokus på plantebaserede fødevarer. Vi lancerer løbende nye og klimavenlige fødevarer og udvikler nye grønnere opskrifter. Et af vores opskrifts-koncepter ’Lav mad som du plejer på en ny måde’ gør det nemt at sætte mere bæredygtige valg på menukortet på caféer, restauranter og i fastfoodsektoren.
Vi arbejder også for at reducere madspild gennem hele vores værdikæde. I vores egen produktion har vi siden 2017 reduceret færdigvarespildet med 39%.
Målet er her at halvere vores madspild inden 2030. Samtidig inspirerer vi kokke, bagere og madentusiaster i vores værdikæde til at udnytte råvarerne mere og mindske madspildet i deres produktion.
Emballageområdet er et tredje fokusområde, hvor vi hele tiden søger efter nye løsninger, der både beskytter varen og tager hensyn til klimaet.
SMÅ ÆNDRINGER I HVERDAGEN GØR EN FORSKEL
Øget bæredygtighed skal være en naturlig del af vores DNA og et hensyn, der guider os i vores daglige valg og fravalg. Derfor styrer vi som udgangspunkt efter den tredobbelte bundlinje. Det vil sige, at vi ikke alene kigger på den finansielle bundlinje, men også på vores medarbejderes ve og vel samt vores indvirkning på verden omkring os.
Som led i vores sociale bundlinje har vi sat fokus på at forbedre og udvikle eksisterende opskrifter med henblik på at reducere sukker- og saltindholdet. Her kan selv små ændringer have en markant indflydelse på folkesundheden over tid. Vi ved dog, at vores forbrugere er følsomme overfor ændringer i kvalitet og smag. Derfor er vi meget opmærksomme på at fastholde den gode kvalitet og smag, når vi justerer.
PARTNERSKABER FOR HANDLING
Partnerskaber og samarbejde er centralt i vores arbejde med bæredygtighed. Vi ser en styrke i cirkulære partnerskaber, hvor vi inspirerer og udfordrer hinanden for at skabe bæredygtig innovation og fremtidens løsninger.
Til vores brand Beauvais har vi sammen med Ferm Food skabt en økologisk plantebøf med fermenterede rugkerner, grøntsager og god smag.
Med brandet Easyfood har vi sammen med Kaffe Bueno udviklet Mocca Bun med upcyclet kaffegrums og SocialSquare med upcyklet mask fra Agrain.